آبیاری درختان در زمستان

آبیاری درخت ها در زمستان
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
3.7/5 - (30 امتیاز)

آیا نیازی به آبیاری درختان در زمستان هست؟ در زمستان، یک درخت ممکن است خشک، ساکن و بی روح به نظر برسد اما در داخل و زیر زمین فعال است و تغییرات شیمیایی کنترل کننده خواب زمستانی خود را مدیریت می کند.

از آنجا که هم ریشه و هم عملکردهای داخلی درخت در طول خواب زمستانی کار می کنند، هر درخت در زمستان به آب و اکسیژن منظم نیاز دارد تا فعالیت های متابولیکی خود را انجام دهد و زنده بماند. نکات عنوان شده در این مقاله سعی در پاسخ دادن به سوالات احتمالی شما در مورد چرایی و چگونگی آبیاری زمستانه درختان دارند. بخش هایی از این مقاله از وبسایت www.greenvistava.com برداشت شده اند.

  نگهداری از سیستم آبیاری در زمستان
لزوم آب دادن در فصول سرد سال

چرا باید در زمستان به درختان آب بدهیم؟

خاک خشک و سرد زمستانی خاصیت عایق بندی طبیعی خود را از دست می دهد. خاصیت عایق بندی خاک دقیقاً همان خصوصیتی است که از سیستم ریشه درخت محافظت می کند. خاک خشک با سرعت بیشتری یخ می زند و این اتفاق باعث از بین رفتن ریشه های ریز درختان، که در نزدیکی سطح خاک هستند، می شود. این ریشه ها برای ادامه زندگی درخت حیاتی هستند و آب و مواد مغذی را از خاک گرفته به داخل درخت منتقل می کنند.خاک خشک همچنین عمل تجزیه را کند می کند و این بدان معنی است که مواد آلی دیگر در حال تجزیه شدن و غنی سازی خاک نیستند.

هنگامی که تجزیه، در اثر کمبود آب، متوقف شود ارگانیسم های خاک که کار تجزیه را انجام می دهند می میرند و یا به قسمت های سرسبز تر می روند. این امر بسیار مهم است زیرا هم تجزیه مواد آلی و هم ارگانیسم های مفید خاک متضمن سلامتی خاک در طولانی مدت هستند.

درختان همیشه سبز، مثل سوزنی برگ ها، بیشتر در معرض از دست دادن آب خود هستند. این درختان در سرمای شدید رطوبت خود را از طریق برگهای سوزنی شکل خود از دست می دهند. پس نیاز آبی این نوع درختان نسبت به درختانی که در زمستان برگی ندارند بیشتراست.

استفاده از یک تایمر آبیاری و یا کنترلر آبیاری به همراه شیر برقی آب روشی مطمئن برای تنظیم زمان آبیاری است.

  بهترین تایمر آبیاری 2024
نیاز آبی بیشتر در سوزنی برگها در سرما

پیشنهاد خرید تایمر آبیاری:

برای مشاوره در مورد انتخاب تایمر آبیاری مناسب به پشتیبان واتس اپ پیام دهید:

زمان مناسب آبیاری زمستانی درختان؟

آبیاری را تا قبل از یخبندان با توجه به روالی که داشته اید ادامه دهید. در طول فصل زمستان، و به خصوص در مناطقی که زمستان های سخت و یخبندان دارند و از بارش های جوی زیاد خبری نیست، تعداد دفعات آبیاری نسبت به سایر فصول کمتر می شود ولی به صفر نمی رسد.

کشاورزان و باغداران از یخ آب به روش غرقابی برای اطمینان از تأمین سلامت خاک و درخت خود استفاده می کنند. بدین ترتیب که قبل از یخ زدن خاک آن را با آب اشباع می کنند. این کار را روز قبل از رسیدن دما به زیر صفر انجام دهید. استفاده از یخ آب زمستانه در از بین بردن آفات، لارو حشرات، قارچ ها و باکتری های مضر بسیار حائز اهمیت و توصیه شده است.

بعد از اینکه زمین با برف پوشیده شد و بارندگی ها کاهش یافت، آبیاری درختان در زمستان را به صورت 2 بار در ماه انجام دهید. اگر منطقه زندگی درختان شما دارای بارش های مناسب زمستانی است، می توانید آبیاری را به 1 بار در ماه کاهش دهید. این عمل را تا اواسط اسفند و با توجه به درجه حرارت منطقه خود ادامه دهید. آبیاری را در اوایل روز انجام دهید تا درختان قبل از فرار رسیدن شب و افت دما فرصت کافی برای جذب آب داشته باشند.

اگر محل زندگی درختان شما بسیار سرد و خشک است تعداد آبیاری را افزایش دهید. همچنین درختان جوان تر به آب بیشتری نیاز دارند. در مجموع مراقب باشید که خاک رطوبت کافی داشته باشد.

  آبیاری گیاهان در مسافرت
زمان مناسب آب دادن در سرما

پوشش تنه درختان

از محلول دوغاب آهک برای پوشاندن تنه درختان در فصل زمستان استفاده کنید. این عمل مخصوصاً در مناطقی که احتمال باقی ماندن برف روی زمین به مدت طولانی وجود دارد و زمستان های بسیار سرد و خشک دارد توصیه می شود. همچنین استفاده از رنگ نیز بسیار مرسوم است. از رنگ های با کیفیت و غیر روغنی در این مورد استفاده کنید تا هم پوشش کامل ایجاد شود و هم در تنفس درخت از طریق تنه اخلال ایجاد نگردد.

در برخی مناطق از پوشش های پلاستیکی استفاده می شود. با توجه به اینکه پلاستیک با محیط زیست سازگار نیست و همچنین مانع تنفس درخت می شود، استفاده از این ماده شیمیایی را توصیه نمی کنیم.

پوشش تنه درختان

مالچ پاشی

یکی از روشهای موثر در برابر یخ زدگی خاک استفاده از مالچ های آلی است. این مواد به شکل یک عایق عمل کرده خاک و ریشه را در برابر یخ زدگی محافظت می کنند. اضافه کردن یک لایه مالچ روی خاک راه حل خوبی برای مبارزه با سرمای سخت زمستان و مراقبت از ریشه درختان شما است. همچنین مالچ خللی در آبیاری درختان در زمستان ایجاد نمی کند.

کوددهی درختان در زمستان

درختان در فصل زمستان به خواب می روند و با شروع فصل بهار بیدار می شوند. در این مدت درخت تجدید قوا کرده خود را برای شکوفا شدن آماده می کند. درختان میوه در طول زمستان و برای حفظ سلامت و قوت خود به مراقبت بیشتری نیاز دارند. عمل کوددهی پاییزه و زمستانه در تحقق این امر بسیار مهم و ضروری است. از روش های معمول کوددهی، چالکود است که کود را پای درختان و در خاک چال می کنند.

آماده کردن سیستم آبیاری

قبل از شروع سرما و یخبندان باید نسبت به محافظت از سیستم آبیاری قطره ای خود اقدامات لازم را انجام دهید. برای اطلاع از مراحل این کار مقاله “نگهداری از سیستم آبیاری در زمستان” را مطالعه بفرمایید.

نکات مهم در آبیاری درختان در زمستان

  1. درخت ها و درختچه های جوان به آب بیشتری در طول فصل زمستان نیاز دارند.
  2. فصل زمستان زمان مناسبی برای آبیاری عمیق و شستشوی خاک های شور است.
  3. درختان سوزنی برگ نسبت به سایر درختان به آب بیشتری در زمستان نیاز دارند.
  4. پاشیدن مالچ در سطح خاک از یخ زدن ریشه و خاک جلوگیری می کند.
  5. از نفوذ عمقی و سطحی آب اطمینان حاصل کنید.
  6. آبیاری را در اوایل روز انجام دهید.

شکل زیر نمایی کلی از میزان تقریبی گستردگی ریشه درختان بزرگ را نشان می دهد. هنگام آبیاری این گستردگی را در نظر بگیرید و متناسب با آن آبیاری نمایید. همچنین بیشتر درختان به اندازه ارتفاع خود در خاک ریشه می دوانند. پس به عمق آبی که به درخت می دهید نیز توجه نمایید.

گستردگی ریشه درخت

فراموش نکنید یکی از آسیب های شایع که درختان در معرض آن قرار می گیرند، کم آبی زمستانی است.

 👇🏼 پیشنهاد بررسی 👇🏼

4 دیدگاه برای “آبیاری درختان در زمستان

    • یاشار طاهرمنش گفته:

      سرکار خانم فاطمه سلام وقت شما به خیر؛
      خواهش می‌کنم. از اینکه این مطلب براتون مفید بوده خوشحالیم.
      بابت ثبت نظر از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آبیاری
تایمر آبیاری مناسب شما
دانلود رایگان
close-link
کلیک کنید