تایمر هوشمند آبیاری چیست؟

تایمر هوشمند آبیاری چیست؟ فروشگاه زهکش
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه
4/5 - (2 امتیاز)

تایمر هوشمند آبیاری

تایمر هوشمند آبیاری ابزاری است دیجیتال یا مکانیکی که عمل آبرسانی را به منطقه مورد نظر کاربر بصورت برنامه‌ریزی شده و اتوماتیک انجام می‌دهد.

در این مطلب، مفهوم و عملکرد تایمر هوشمند آبیاری را بررسی می‌کنیم. تایمرهای هوشمند آبیاری، ابزارهایی هستند که به کمک فناوری‌های پیشرفته، به طور اتوماتیک و هوشمندانه اقدام به آبیاری گیاهان می‌کنند.
 
این تایمرها قادرند با توجه به شرایط محیطی مختلف مقدار و زمان آبیاری را بهینه‌سازی کنند. از جمله ویژگی‌های اصلی این تایمرها قابلیت برنامه‌ریزی زمانی دقیق، استفاده از سنسورهای هوشمند و همچنین اتصال به شبکه‌های اینترنتی است.
 
با استفاده از این ابزارهای هوشمند می‌توان بهینه‌تر از منابع آب استفاده کرد و همچنین مراقبت و مدیریت بهتری از گیاهان داشت. در نهایت، استفاده از تایمرهای هوشمند آبیاری به منظور حفظ محیط زیست و افزایش بهره‌وری منابع آب امری حیاتی و ضروری است.
 

وظیفۀ اصلی و کلی تایمر آبیاری این است که به عنوان دستیار، و به عبارت بهتر جانشین انسان عمل کرده، آب مورد نیاز گل‌ها و گیاهان و درختان و… را در زمانهایی که ما تعیین می‌کنیم به آنها برساند.

این ابزار باید قادر باشد در غیاب انسان این کار را با دقت کافی و در زمان مشخص انجام دهد.

  بهترین تایمر آبیاری 2024

 

تایمر هوشمند آبیاری
تایمر هوشمند آبیاری

پیشنهاد خرید تایمر آبیاری:

برای مشاوره در مورد انتخاب تایمر آبیاری مناسب به پشتیبان واتس اپ پیام دهید:

اگر کل اجزای تشکیل دهندۀ سیستم آبیاری اتوماتیک و تجهیزات آبیاری هوشمند را یک مجموعۀ واحد در نظر بگیریم، تایمر آبیاری مغز این مجموعه محسوب می‌شود.
 
در طراحی سیستم آبیاری هوشمند تمامی برنامه‌ریزی‌ها و دستورات انجام آبیاری با استفاده از تایمر یا کنترلر آبیاری انجام می‌شود.
 
این دستگاه جریان آب را باز و بسته می‌کند و با توجه به زمانهایی که برای این کار در نظر گرفته‌شده و همچنین مدت انجام شدن آبیاری، گل‌ها و گیاهان مجموعۀ شما را از بی‌آب ماندن در امان نگه می‌دارد. همچنین از آبیاری بیش از حد، که به همان اندازۀ بی‌آبی برای گیاه مضر است، محافظت می‌کند.
 
همانطور که می دانید ریشۀ گل‌ها و گیاهان علاوه بر خاک و آب، که مواد غذایی مورد نیاز خود را از آنها تأمین می کنند، به هوا برای نفس کشیدن از راه ریشه ها نیاز دارند.
 
این نفس کشیدن از طریق خُلَل و فُرَج خاک، که همان فضاهای خالی باریک و “موئینه” موجود در خاک است، میسر می‌شود. در صورت آبیاری بی‌رویه و اشباع شدن این منافذ توسط آب، علاوه بر پوسیدگی ریشه‌ها و آسیب دیدن گیاه، تنفس گیاه هم دچار مشکل می‌شود.
 
یک سیستم آبیاری هوشمند و تمام خودکار معمولی، ساده و ابتدایی خانگی که از حداقل تجهیزات تشکیل شده، شامل اجزاء زیر است :
  1. تایمر آبیاری
  2. لولۀ آبرسانی
  3. گسیلنده‌ها (معمولاً قطره چکان‌های آبیاری قطره‌ای)
 
در این مطلب سعی شده است به معرفی کامل تایمر آبیاری، اجزای تشکیل‌دهندۀ آن و نحوۀ عملکرد آن پرداخته شود. در مطالب بعدی سایر اجزای تشکیل دهندۀ سیستم‌های آبیاری اتوماتیک (بست و اتصالات، قطره‌چکان‌ها، بابلر‌ها، آبپاش‌ها، فیلتر آبیاری، مخازن کود، کنترلرها، شیرهای برقی و …) معرفی خواهند شد.
اجزای تشکیل دهندۀ یک سیستم آبیاری اتوماتیک
اجزای تشکیل دهندۀ یک سیستم آبیاری اتوماتیک

اجزای تشکیل دهندۀ تایمر آبیاری

تایمرهای آبیاری از یک کیت یا بورد الکتریکی (پشت پنل تنظیمات قرار دارد) برای تعیین زمانهای آبیاری، یک محفظۀ برای باتری ها و یک شیر برقی تشکیل شده‌اند. کل این مجموعه داخل یک محفظۀ پلاستیکی قرار گرفته است.
اجزای تشکیل دهندۀ یک تایمر آبیاری
اجزای تشکیل دهندۀ یک تایمر آبیاری

تایمرهای با کیفیت و ساخته‌شده توسط برندهای مطرح و معتبر جهانی، ضد آب بوده در برابر سرما و گرمای معمول و تابش آفتاب مقاوم هستند. (در مقاله های بعدی به معرفی برندهای معروف خارجی خواهیم پرداخت.) البته بهتر است محل نصب تایمر به گونه‌ای باشد که نور مستقیم آفتاب به صورت مداوم به آن نتابد و همینطور بهتر است تایمر در معرض بارش باران و یا خیس شدن مداوم نباشد.

تایمر آبیاری هوشمند ضد آب
تایمرهای با کیفیت در برابر نفوذ آب مقاوم هستند

از عوامل مهم و تعیین‌کننده در کیفیت یک تایمر هوشمند آبیاری، مواد به‌کاررفته در ساخت آن است. شرکتهای معروف و برندهای جهانی از نوعی پلاستیک به نام پلاستیک ‌ABS در ساخت این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. این نوع پلاستیک در برابر ضربه، سرما و گرما و نور خورشید از مقاومت بالایی برخوردار است.

پلاستیک ABS
پلاستیک مقاوم بدنه

توصیۀ کلی در مورد انواع تایمر دیجیتال آبیاری، محافظت در برابر یخ‌زدگی و همینطور استفاده از آب سرد است و نه آب گرم. همچنین استفاده از مایعات دیگری به جز آب باعث افت کیفیت تایمر و یا از کار افتادن آن می‌شود و موکداً نسبت به آن هشدار داده شده است.

مقاوم در برابر نور خورشید
برندهای معتبر تایمر در برابر نور خورشید مقاوم هستند

اتصال تایمر آبیاری

برای اتصال تایمر به شیر آب و راه‌اندازی آن نیازی به حضور متخصص این کار ندارید. با مطالعۀ دفترچۀ راهنما خودتان از پس این کار بر خواهید آمد.
تایمر آبیاری از یک طرف (که ورودی نامیده می‌شود) به منبع آب، که معمولاً شیر آب است، وصل می‌شود و از طرف دیگر (که خروجی نامیده می‌شود) با استفاده از لوله‌های آبرسانی به نازل‌ها (که معمولاً قطره‌چکان‌های آبیاری هستند) یا اصطلاحاً “گسیلنده‌ها” متصل می‌شود.

اتصال تایمر به لوله و قطره چکان آبیاری
تایمر آبیاری به لوله و قطره‌چکان‌های آبیاری متصل می‌شود

اتصال به شیر آب توسط رابط‌های رزوه‌ای که معمولاً همراه تایمر ارائه می‌شوند انجام می‌گیرد. در صورتی که رابط به همراه تایمر نبود، با توجه به سایز شیر آبی که مایل به اتصال آن به تایمر خود هستید نسبت به خرید رابط اقدام کنید. این نوع رابط‌ها در سایزها و جنس‌های متنوع و با قیمت‌های نازل در بازار موجود هستند.

رابطهای ورودی و خروجی تایمر
رابط‌های ورودی و خروجی تایمر

تایمرهای ارائه شده در وبسایت “زهکش” (به عنوان مثال تایمر هوشمند آبیاری زیرو (Zero) و بقیۀ تایمرهای آبیاری برند Rain) دارای یک توری در قسمت ورودی خود هستند. این توری برای جلوگیری از ورود ذرات معلق به سیستم آبیاری شما و پیشگیری از ایجاد مشکل و گرفتگی در نازل‌ها است و هر چند وقت یکبار باید توری را خارج کرده تمیز کنید و دوباره در جای خود قرار دهید.

اگر از تایمر در جایی استفاده می‌شود که کیفیت آب آن پایین است، باید قبل از اتصال تایمر به شیر آب یک فیلتر به ابتدای سیستم آبیاری هوشمند خود اضافه کنید.

توری ورودی تایمر
توری ورودی تایمر

برای متصل کردن تایمر به شیر آب از نوار تفلون، و حتی در صورت لزوم از واشر، استفاده کنید. با توجه به رسوبات موجود در آب و انباشت آنها به خصوص در جداره‌های خروجی شیرهای آب و همچنین به علت تغییرات دمایی، امکان نشت کردن آب از محل اتصالات وجود دارد. پس، علی رغم راهنمایی‌های بعضی از همکاران فروشنده و حتی دوستان نصاب که استفاده از نوار تفلون یا واشر را غیر ضروری عنوان می‌کنند، با توجه به تجربیات گذشته توصیه می‌کنیم از این ابزارها برای کارایی بهتر تایمر خود استفاده کنید.

’ از اهداف مهم استفاده از تایمر آبیاری جلوگیری از هدر رفتن آب است.

با آب‌بندی اتصالات ضمن تحقق صرفه‌جویی در مصرف آب، به زیبایی پروژۀ خود کمک کرده‌اید. همچنین توصیه می‌شود برای اتصال لولۀ آبرسان به خروجی تایمر خود و حصول اطمینان از اتصال محکم، از بست فلزی برای تثبیت لوله آبرسان روی تایمر استفاده کنید.
یک قاعدۀ کلی برای تایمر آبیاری باتری‌خور در اتصال آن به منبع آب وجود دارد:

ابتدا باتری‌ها را در جای خود قرار داده سپس اقدام به اتصال آن به شیر آب نمایید. در مورد تایمرها و کنترلرهای موجود در وبسایت “زهکش“، نحوۀ اتصال و کارکرد، دستورالعمل اتصال و راه‌اندازی هر یک از محصولات هم به صورت کاتالوگ‌های اصلی و هم به زبان فارسی در اختیار کاربران محترم قرار داده شده است.

 

نحوه عملکرد تایمر اتوماتیک

داخل تایمر آبیاری یک شیر برقی از نوع دیافراگمی تعبیه شده است که در حالت عادی بسته است (normally closed) و وقتی تایمر به شیر آب متصل است و شیر باز است، آبی به داخل سیستم شما جریان نخواهد داشت. (در مورد معرفی شیر برقی و انواع آن در مقاله های بعدی توضیحات جامعی ارائه خواهد شد.)

نحوه عملکرد شیربرقی تایمر آبیاری
شیر برقی دیافراگمی

این شیر برقی در واقع رابط میان شیر آب شما و سیستم آبرسانی به گیاهان شماست. شیر آب متصل به تایمر آبیاری هوشمند را همیشه در حالت باز قرار دهید. از این به بعد این شیر برقی داخلی تایمر شماست که عمل قطع و وصل جریان آب را بر عهده می گیرد. با ورود جریان الکتریسیته، دیافراگم عمل کرده، شیر برقی باز می شود.

دیافراگم شیر برقی تایمر آبیاری
دیافراگم باز و بسته شدن شیر برقی

جریان الکتریکی لازم برای به راه انداختن تایمر توسط باطری های استفاده شده در تایمر تأمین می شود که به طور معمول سایزشان نیم قلمی و گاهی قلمی است. با توجه به زمانی که برای شروع آبیاری تنظیم کرده ایم، تایمر بوسیله شیر برقی خود جریان آب را باز کرده، بنا به مدت انجام آبیاری، که آن هم توسط ما تعیین می شود، عمل آبیاری را انجام می دهد.

آبیاری درست تا زمانی ادامه پیدا می کند که از قبل برای آن معین کرده ایم. با تمام شدن زمان تعیین شده توسط کاربر جریان الکتریسیته قطع شده، اینبار دیافراگم به صورت معکوس عمل کرده، شیر برقی را می بندد و جریان آب قطع می شود.

شیر برقی تایمر تا زمان بعدی که قرار است باز شود در حالت بسته باقی می ماند و تا رسیدن زمان تنظیم شده برای دور بعدی آبیاری جریان آب بسته است. توجه داشته باشید که درتمام مدت شیر آب باز است. در زمان بعدی به همان ترتیب ذکر شده، آبرسانی شروع شده تا زمان تعیین شده برای قطع آن ادامه پیدا می کند.

در یک تقسیم بندی کلی، آبیاری گلدان گل ها و گیاهان آپارتمانی به دو دسته تقسیم می شوند:
• آبیاری سنتی
• آبیاری مدرن

دسته اول که اکثریت هموطنان عزیز خودمان را شامل می شود، گاه و بی گاه و وقت و بی وقت و در هر زمانی که حافظه یاری کند یا نکند و از روی اجبار یا ذوق و شوق و بدون برنامه ریزی و با استفاده از انواع و اقسام وسایل مربوط و نامربوط برای آبیاری فضای سبز خانگی خود اقدام می کنند. وسایلی مثل انواع آبپاش ها، شیلنگ، سطل، کوزه، پارچ، بطری، لیوان، ملاقه و حتی کف دستها!.

غافل از آنکه گیاهان هم مانند سایر جانداران دیگر، من جمله خود ما انسانها، به نظم در زمان و تعدد دفعات خوردن آب و غذا و استراحت حساس بوده دچار تنش می شوند.

آبیاری سنتی
هدر دادن آب با روشهای منسوخ آبیاری

در مقیاس کوچک و در حد چند گلدان و یا باغچه ای با مساحت یک متر مربع شاید انجام آبیاری سنتی زیاد دور از انتظار و غیر عقلانی به نظر نیاید و احتیاجی به یاد آوری و برنامه ریزی آنچنانی نباشد.

جدای از بحث هدر رفت منابع محدود آب شیرین، که در این مطلب به آن نپرداخته در جای خود به اهمیت بسیار بالای آن اشاره خواهد شد، وقتی تعداد گیاهان و تنوع آنها بیشتر از حد اشاره شده باشد و یا کیفیت آنها بالاتر از حد گیاهان معمولی خانگی بوده حساسیت آنها از گل های معمولی و مقاوم بیشتر باشد، انجام حرکات بدوی سنتی و متعلق به دوره انقلاب کشاورزی و ظهور کشت و زرع در جوامع انسان های باستانی، مضحک و مغایر با زندگی شهرنشینی امروزی است. زندگی مدرنی که آمیزه ای است از تکنولوژی و زندگی بهینه در همه ظواهر آن.

استفاده از تایمر آبیاری در باغداری مدرن
آبیاری هوشمند درختان باغ

آب نیاز اولیه گیاهان برای حفظ شادابی و سلامت آنهاست. آبرسانی به گیاهان در موعد خود، تعداد دفعات آن و فاصله بین آنها، از ملزومات نگهداری گل ها و گیاهان زینتی و خانگی، درختان میوه، چمن و فضای سبز و در مقیاس وسیعتر، در کشاورزی و زراعت و آبیاری هوشمند مزارع می باشد.

دو مشکل اساسی در آبیاری به روش سنتی و قدیمی خودمان وجود دارد. یکی فراموش کردن آب دادن به گیاهان در بازه های زمانی منظم و دیگری عدم دسترسی و حضور مستمر در جاهایی که فضای سبز یا گل و گیاه داریم. با اتوماسیون آبیاری و استفاده از فناوریهای روز ضمن صرفه جویی در مصرف آب، این نیاز اولیه گیاهان خود را به بهترین شکل ممکن برآورده می کنیم.

استفاده از تایمر هوشمند آبیاری در تراریوم
موارد جدید استفاده از تایمر آبیاری

مزایای استفاده از تایمر اتوماتیک آبیاری

1 – جلوگیری از هدررفت زمان که برای آبیاری صرف می شود و از مزایای مشخص و بدیهی استفاده از تایمر آبیاری است.
2 – جلوگیری از هدررفت آب، چه به صورت رواناب ایجاد شده و چه به صورت تبخیر از سطح، که نتیجه آن افزایش راندمان آبیاری است.
3 – آبرسانی به گیاهان، گلها و محصولات در زمانهای دقیق که موجب افزایش بازدهی و همچنین افزایش مشهود کیفیت در آنها می شود.
4 – جلوگیری از ایحاد تنش آبی در گیاهان حساس به کم آبی و یا حساس به آبیاری بیش از حد با بهره گیری از زمانبندی دقیق.
5 – رفع نیاز حضور در محل توسط کاربر در مناطقی مانند باغ یا ویلاهای خارج از شهر و بعضاً خارج از استان که نیاز به آبیاری منظم دارند و امکان حضور روزانه در آنها میسر نیست.
6 – آبیاری گلدان ها و گل ها و گیاهان هنگام مسافرت.
7 – استفاده از باطری به جای جریان برق شهری در مناطقی که امکان دسترسی به برق وجود ندارد.
8 – امکان برنامه ریزی آبیاری برای بیشتر از یک منطقه آبیاری و برای تنوع های گیاهی که مقدار آب مصرفی و تعداد دفعات آبیاری آنها با هم متفاوت است.
9 – کاهش هزینه نیروی انسانی و حتی به صفر رساندن این هزینه با حذف نیروی کار.
10 – دقت بالا و حذف عامل خطای انسانی.

تایمر آبیاری تراس
آبیاری اتوماتیک گیاهان آپارتمانی

موارد استفاده از تایمر اتوماتیک آبیاری

اصولاً در هر جایی که نشانی از سبزی و خرّمی و نیاز به آبیاری وجود داشته باشد می توانیم از تایمر آبیاری برای انجام این کار استفاده کنیم. از این وسیله می توان برای آبیاری درختان باغ ها، چمن و فضاهای سبز خانگی، شهری، آپارتمانی، ویلاها و بلوارها و خیابان ها استفاده کرد.

تایمر آبیاری در گلخانه
سیستم آبیاری هوشمند گلخانه

همچنین برای اجرای سیستم آبیاری هوشمند گلخانه های کوچک، متوسط و بزرگ و صنعتی و سالن های پرورش قارچ، صیفی جات و گلخانه های تولید انواع و اقسام محصولات خوراکی مثل خیار، گوجه فرنگی، فلفل و… .

تایمر آبیاری گلخانه خیار
هوشمندسازی آبیاری سالنهای پرورش سبزیجات

اتوماسیون آبیاری فضاهای سبز کارخانجات، مراکز تفریحی، پارک ها و پاساژها و مراکز خرید از موارد دیگر استفاده از تایمر آبیاری است. از کاربردهای مدرن و امروزی این وسیله، آبرسانی اتوماتیک و برنامه ریزی شده به دیوارهای سبز (green walls)، روف گاردن ها (roof garden) و تراریوم ها (terrarium) است.

تایمر آبیاری دیوار سبز
تکنولوژی آبیاری هوشمند در ساختمانهای مدرن

همانطور که ذکر شد زندگی عصر جدید و شهرنشینی های گسترده استفاده از ابزار نوین را در همه وجوه زندگی اجتناب ناپذیر کرده است. اصلی ترین و عمومی ترین استفاده از تایمرهای آبیاری اتوماتیک، آبیاری گل ها و گیاهان آپارتمانی و آبیاری گلدان هاست.

آبیاری گیاهان روف گاردن ها با تایمر آبیاری
طراحی سیستم آبیاری هوشمند برای روف گاردن

آبیاری باغچه های منازل، آبیاری باغ ها و همچنین آبیاری گیاهان فضاهایی مانند تراس ها و بالکن ها و پاسیو ها هم از موارد استفاده معمول در استفاده از تکنولوژی آبیاری هوشمند و به طور خاص استفاده از تایمر دیجیتال آبیاری است.

زیبایی باغچه ها با اتوماتیک کردن آبیاری

جمع بندی

در دنیای امروز کیفیت در کنار سرعت انجام امور، مورد انتظار همگانی است و پیشرفتهای سریع و گاه لحظه ای در دنیای دیجیتال در جهت برآوردن همین نیازهاست که اگر اینچنین نبود روزانه شاهد اختراعات جدید در این زمینه نبودیم.
تایمر هوشمند آبیاری و به طور کلی تکنولوژی آبیاری هوشمند یکی از ابزارهایی است که در متن همین اختراعات متولد شده است و یکی از نیازهای زندگی بشر امروز را برآورده می سازد. آبرسانی در زمان دقیق و برنامه ریزی شده از قبل، آبیاری به اندازه و متناسب با نوع گیاه و خاک مورد استفاده و قطع جریان آب، همه و همه با استفاده از این دستگاه هوشمند به سادگی هرچه تمامتر و صرف کمترین میزان از انرژی، زمان و هزینه صورت می گیرد. آنهم با بهترین کیفیت و بدون کوچکترین نقص و خطای انسانی.

اگر بعد از مطالعه این مطلب باز هم ابهام یا سؤالی دارید در بخش دیدگاه اعلام کنید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.

 👇🏼 پیشنهاد بررسی 👇🏼

2 دیدگاه برای “تایمر هوشمند آبیاری چیست؟

  1. محسن گفته:

    بسیار عالی، اما برای باغاتی که برق ندارن از چه تامری می‌توان استفاده کرد

    • یاشار طاهرمنش گفته:

      جناب آقای محسن سلام وقت شما به خیر؛
      انرژی تمامی تایمرهای آبیاری ارائه شده در فروشگاه زهکش، از طریق باطری تأمین می شود. پس نیازی به وجود برق در باغ شما نیست و این موضوع محدودیتی در استفاده از تایمر برای شما ایجاد نمی کند. لطفاً برای بررسی مشخصات فنی تایمرها اینجا کلیک کنید.
      بابت ثبت نظر از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آبیاری
تایمر آبیاری مناسب شما
دانلود رایگان
close-link
کلیک کنید